Д О К Л А Д КЪМ ПРОЕКТА ЗА БЮДЖЕТ НА ОБЩИНА ДУЛОВО ЗА 2017г.

10.01.2017 04:00

Проектобюджетът на Община Дулово за 2017 година е разработен в съответствие със следните нормативни документи :

 ·  Закон за публичните финанси ;

 · Решение № 56 / 28.01.2016г. на Министерския съвет за бюджетна процедура  2017г. ;

 ·  Решение № 633 на Министерския съвет от 08.09.2014г. за приемане на стандарти за делегираните от държавата дейности с натурални и стойностни показатели през 2015г., изменено и допълнено с РМС № 801 от 03.12.2014г., РМС № 23 от 16.01.2015 г. и РМС №920/02.11.2016г.

 ·  Наредба № 18 за условията и реда за съставяне на бюджетната прогноза за местните дейности за следващите три години, за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на общинския бюджет на Община Дулово ;

·  Закон за държавния бюджет на Република България за 2017г.;

·  Бюджетна прогноза на Община Дулово за периода 2017-2019г. на постъпленията от местни приходи и на разходите за местни дейности, приета с Решение № 64 / 29.03.2016г. на Общинския съвет ;

Утвърдените средства със Закона за държавния бюджет на Република България за 2017г. са съобразени с всички приети нормативни документи, свързани с него вт.ч.: увеличение на минималната работна заплата от 01.01.2017г. и завишение на някой от стандартите за определяне бюджетите в учебните, детските, социалните и здравни заведения.  

Така при изброените по горе обстоятелства за община Дулово са утвърдени  следните стойностни показатели :  

 

№ по ред

ПРЕДНАЗНАЧЕНИЕ

НА

СУБСИДИЯТА

Бюджет

За

2016г.

Бюджет

За

2017г.

Разлика

 

/+/

/-/

1.

Обща допълваща субсидия за разходи в  държавните дейности

9 850 645

10 726 829

876 184

 

2.

Обща изравнителна субсидия за разходи в местните дейности

1912 600

1921 700

9 100

 

3.

Целева субсидия за зимно поддържане и снегопочистване

73 000

81 000

8 000

 

4.

Целева субсидия за капиталови разходи

609 300

674 200

64 900

 

 

ВСИЧКО:

12 445 545

13 403 729

958 184

 

 

Общата допълваща субсидия е в размер на  10 726 829лв. и е  определена, съгласно приетите с Решение № 633 на Министерския съвет стандарти за делегираните от държавата дейности, изменени и допълнени с РМС  № 801 от 03.12.2014 г.,  РМС № 23 от 16.01.2015 г. и РМС № 920/02.11.2016г и  предложените за Община Дулово  натурални и стойностни показатели с бюджета за 2017г. на Република България. Завишението е с 8,9 на сто спрямо 2016г.

Завишен е незначително в сравнение с 2016г. размера на общата изравнителна субсидия за извършване на разходи в местните дейности.

Завишен е размера на субсидията  за зимно поддържане и снегопочистване с 8 000лв., което е с 10,9 на сто в по вече от 2016г.

Увеличена е целевата  субсидия за капиталови разходи с 64 900лв., което в сравнение с 2016г. е с 10,6 на сто в по вече.

Определената със Закона за държавния бюджет на Република България за 2017г. обща допълваща субсидия е разпределена по функции, както следва :

 

№ по ред

НАИМЕНОВАНИЕ

НА

ФУНКЦИЯТА

Бюджет

За

2016г.

Бюджет

За

2017г.

Разлика

 

/+/

/-/

1.

Общи държавни служби

1 085 500

1 174 900

89 400

 

2.

Отбрана и сигурност

86 670

96 510

9 840

 

3.

Образование

7 499 475

8 200 675

701 200

 

4.

Здравеопазване

231 640

232 926

1 286

 

5.

Социално осигуряване, подпомагане и грижи

 607 520

 664 118

56 598

 

6.

Почивно дело, култура, религиозни дейности

339 840

357 700

17 860

 

 

ВСИЧКО:

850 645

10 726 829

876 184

 

 

Плануваните собствените приходи по проекто бюджет 2017г. са завишени с 2.2 на сто в сравнение с утвърдената с Решение № 64/ 29.03.2016г. на Общинския съвет Бюджетна прогноза и са в размер на 2 614 100лв. Определянето размера на всеки един приходен параграф е предшестван от много задълбочен анализ на постигнатите през последните години резултати и тенденциите в тяхното развитие ; Наредба № 11 за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги в Община Дулово и Наредба № 15 за определяне размера на местните данъци в Община Дулово.

Във връзка с покриване  на разходите за количествата депонирани отпадъци на община Дулово са предвидени 236 667лв. трансферни средства.  

 Запазва се обемът на финансираните дейности и предоставяните на населението публични услуги.

Отново основна цел на Бюджет 2017г. е запазване на финансовата стабилност на общината и недопускане на рискове.

Въпреки финансовата криза приоритети при съставяне на проекта за бюджет на общината за 2017г. продължават да са дейностите в  образованието, социалния сектор, екологията,  пътната инфраструктура, поддържане на общинската собственост, спорт, култура и т.н.

При разработването на проектобюджета за 2017г. са спазени следните  регламенти:

· Използване на приходите от продажба на ДМА само за инвестиционни разходи ;

· Освобождаване от наем на бюджетни предприятия, финансирани от държавни или общински бюджети ;

· Разпределение на общата допълваща субсидия  за делегирани от държавата дейности по тримесечия – 30:25:20:25 на сто, на целевата субсидия за капиталови разходи - 15:30:30:25 на сто ; на изравнителната субсидия – 50 на сто до 20 януари, 25 на сто до 20 юли и 25 на сто до 20 октомври ; средствата за зимно поддържане и снегопочистване – до 20 януари и до 31 октомври съответно – 75:25 на сто.

· Използване на реализираните в края на годината икономии от средствата за

делегираните от държавата дейности за финансиране на същите дейности, включително  и за инвестиционни разходи ;

· Временно свободните средства по бюджета, може да се ползват за текущо финансиране на одобрени разходи и за други плащания, при условие, че не се нарушава

своевременното финансиране на съответните дейности и не се променя предназначението на същите в края на годината;

В разходната част за делегираните от държавата дейности са планирани средства за трудови разходи, осигурителни плащания, СБКО,  храна, работно облекло, вода, горива и енергия, външни услуги, текущи ремонти, стипендии и други необходими във връзка с функционирането на дейностите..    

Трудовите разходи за всички местни дейности  са планирани при спазване на увеличение на минималната работна заплата през 2017г. При планиране на разходите за издръжка са използвани данните от изпълнението на бюджета към 30.11.2016г. в частта за местните дейности и очакваното такова до края на годината,  очакваните просрочени разходи на общината в края на бюджетната година и   приетата тригодишна бюджетна прогноза от Общинския съвет.

Капиталовите разходи са за нови и преходни обекти, като се акцентира върху неотложни ремонти на имотите общинска собственост, изграждане, ремонт и поддържане на пътната и улична мрежа.

Съгласно горе упоменатите условия, фактори и механизми е  формиран проект за бюджет  2017г.   17 447 934лв. в това число:

 

1. Приходи за държавни дейности :11 099 371лв. /Приложение № 1/

2. Приходи за местни и дофинансиране на държавни  дейности :

348 563лв. /Приложение № 1/

 

Приходите за държавни дейности включват  обща допълваща и целева  субсидия за капиталови разходи, определени с бюджет 2017г. на Република България и реализиран преходен отсатък от бюджет 2016г.

Приходите за местни дейности включват постъпления от данъци и неданъчни приходи, обща изравнителна субсидия, субсидия за зимно подържане и снегопочистване, трансфери между бюджети на общините, заеми и трансфери,  предоставени  на проекти по оперативни програми, целева субсидия за капиталови разходи и реализиран преходен остатък от бюджет 2016г.

 

С постъпилите приходи ще бъдат извършени следните разходи :

 

1. Разходи за държавни дейности : 11 088 630лв. /Приложение № 2/

2. Разходи за  местни дейности : 4 348 223лв. /Приложение № 2/

3. Разходи за дофинансиране на държавни дейности от местни приходи : 100 000лв.  /Приложение № 2/

4. Капиталови разходи –1 911 081лв. /Приложение № 3/

 

Разпределението по функции има следното изражение :

 

Функция „Общи държавни служби“  2 098 609лв.
в т.ч. държавно финансиране
1 174 900лв.,  
общинско финансиране 8
23 709лв. и дофинансиране

на дейности с държавен характер 100 000лв.

 

С предвидените за държавно финансиране средства е осигурена отговорността на държавата за обезпечаване със заплати, други възнаграждения и плащания на персонала и задължителните осигурителни вноски от работодателя на лицата по трудови и служебни правоотношения в общинската администрация. Броят на персонала е 102.5.

Общинското финансиране в тази функция е насочено в две дейности :

· Издръжка на дейност Общинска администрация в това число помощи по решение на общинския съвет 10 000лв. и представителни разходи на кмета на общината 4000лв.; В тази дейност са планувани възнаграждения на 8 бр. персонал по ПМС 66, който подпомага дейността на администрацията, или оказва необходима на общината помощ на експертно ниво.

· Възнаграждения на председателя на общинския съвет и неговите съветници, издръжка на дейността на съвета в това число представителни разходи на председателя на общинския съвет 1000лв.;

·  За осигуряване възнагражденията на 7 броя персонал обслужващ седем от кметствата на общината е предвидено дофинансиране на държавната дейност „Общинска администрация”.

 

                Функция „Отбрана и сигурност“ 102 510лв.

                   в т.ч. държавно финансиране 96 510лв. и

                          общинско финансиране 6 000лв.

 

Със средствата за държавно финансиране, утвърдени със Закона за държавния бюджет за 2017г. са осигурени следните разходи:

· Заплати,  осигурителни плащания и издръжка на   5 бр. нещатен персонал -  дежурни ГО.

· Материално стимулиране на 5 броя обществени възпитатели и на членовете на Местната комисия за борба с противообществените прояви на малолетни и непълнолетни (МКБППМН ),  и издръжка на комисията.

· Материална издръжка на офисите за военен отчет, детска педагогическа стая, районни полицейски инспектори.

Предвиденото общинско финансиране има за цел да подпомогне евентуално пострадали граждани при бедствия и аварии.

 

                              Функция „Образование“ 9 067 245лв.

                           в т.ч. държавно финансиране 8 200 675лв. и

                                общинско финансиране  866 570 лв.

 

Предоставените от държавата средства за тази функция осигуряват следните видове разходи :

· Възнаграждения, осигурителни вноски, средства за безопасни и здравословни условия на труд (чл. 4 и чл. 25 от Закона за здравословни и безопасни условия на труд) на персонала в целодневните детски градини и част от издръжката на децата в подготвителните групи (чл. 20 от Закона за народната просвета). 

· Възнаграждения, осигурителни вноски и издръжка на персонала в общообразователните училища и професионални паралелки в с.Окорш.

· Осигурени са целеви  средства за стипендии;  добавка за подобряване на материално – техническата база на училищата от дневна форма на обучение;  добавка за  деца и ученици на ресурсно подпомагане, интегрирани в училища и детски градини;  добавка за подпомагане храненето на децата от подготвителните групи и на учениците от І-ІV клас; осигуряване на целодневна организация на учебния ден за  ученици от І до ІV клас; средства за извънучилищни и извънкласни дейности на ученици;

·  Предвидени са средства за покриване на разходите, които ще бъдат извършени във връзка с увеличение на минималната работна заплата.

Изчисленията са направени на база определените натурални показатели с бюджета на Република България за 2017г.

Общинското финансиране в тази функция има следната насоченост :

· Издръжка на целодневните детски градини ;

· Възнаграждения и осигурителни вноски на 10 броя персонал от ученически столове и издръжка на същите ;

· Възнаграждения и осигурителни вноски на 3 бр. персонал и издръжка на звеното по образование, подпомагащо дейността на общинската администрация;

                                    Функция „Здравеопазване“ 592 926 лв.

                                    в т.ч. държавно финансиране 232 926 лв. и

                                        общинско финансиране 360 000лв.

 

Единният стандарт за финансиране на дейност „Здравни кабинети в детски градини и училища” осигурява средства за заплати и осигурителни вноски на 24 броя медицински персонал, осъществяващ  медицинско обслужване на деца от целодневните детски градини, деца от подготвителни групи в училище и ученици в дневна форма на обучение от общински и държавни училища, и издръжка на 16 здравни кабинети, в които се осъществява здравната дейност. 

През 2017 бюджетна година общината предвижда подпомагане на МБАЛ Дулово с 360 000лв. Средствата  се предоставят за осъществяване на болнична помощ.

 

                      Функция „Социално осигуряване,

                     подпомагане и грижи“  941 063лв.

                в т.ч. държавно финансиране 664 118лв. и

                      общинско финансиране 276 945лв.

 

Предоставените от държавата средства за тази функция осигуряват следните разходи:

Възнаграждения, осигурителни вноски на персонала, чиято численост се определя, съгласно норматив и заети места в заведенията,  и издръжка  на специализираните  институции на територията на община Дулово както следва :

·  Дом за възрастни хора с психични разстройства в с.Правда с 34 места;

·  Център за социална рехабилитация и интеграция с 20 места;

·  Защитено жилище за лица с психични разстройства с 20 места;

·  Център за настаняване от семеен тип с 15 места;

 Общинското финансиране на тази функция има следната насоченост :

· Възнаграждения, осигурителни вноски на персонала, който се определя съгласно нормативи за брой обслужвани лица и  издръжка на дейност „Домашен социален патронаж” със 70 места; 

· Възнаграждения, осигурителни вноски на 30 броя персонал на половин щат и издръжка на 30 броя пенсионерски клуба на територията на общината;

· Предвидени са разходи за застраховки на лицата, наети по Програмите за временна заетост;

 

                 Функция „Жилищно строителство, БКС

               и опазване на околната среда“ 1 576 743лв.

                в т.ч. общинско финансиране 1 576 743лв.

 

Разходите в тази функция се финансират  от общински приходи и обща допълваща субсидия,  и покриват широк спектър от дейности в комуналната сфера, благоустрояването и опазването на околната среда.

· В дейност „Водоснабдяване и канализация” са предвидени средства за издръжка на дейността.

· Дейност „Осветление на улици и площади” ще се обслужва отново от три броя персонал, за които са предвидени средства за възнаграждения и осигурителни вноски. Останалите средства са за издръжка на дейността.

· В дейност „Озеленяване” са предвидени средства за възнаграждения и осигурителни вноски на 10 броя персонал с МРЗ и  издръжка на дейността.

· Предвидените разходи за дейност „Чистота” са за улично и домашно сметосъбиране. Тази сума е крайно недостатъчна, което създава проблеми на общината в разплащането към фирмите доставчици на този вид услуга.

· Ще бъде финансирана дейността, поддържаща ПСОВ гр.Дулово, като за целта са предвидени средства за възнаграждения и осигурителни вноски на десет броя персонал и издръжка на базата;

 

                   Функция „Почивно дело, култура,

                   религиозни дейности“  561 483 лв.

              в т.ч. държавно финансиране 357 700лв. и

                 общинско финансиране  203 783лв.

 

Държавното финансиране в тази функция осигурява възнагражденията, осигурителните вноски и издръжката на 49 субсидирани бройки в 27 читалища на територията на община Дулово.
            С общински приходи  се финансират следните дейности :

· Възнаграждения, осигурителни вноски и издръжка  на един брой персонал, обслужващ спортната база в град Дулово,     финансово подпомагане на 11 футболни клуба с по 4000лв.,  за издръжка на спортен клуб по борба „Лудогорец” с.Паисиево 3000лв., подпомагане на клубовете по карате и шах съответно - 2000лв. и 1000лв. и за провеждане на бъги шоу в с.Златоклас 4000лв. ;

· Възнаграждения и осигурителни вноски на 1.5 броя персонал и издръжка на дейност „Музей”  град Дулово;

· Възнаграждения и осигурителни вноски на два броя персонал и издръжка на дейност  „РТВ”;

· Възнаграждения и осигурителни вноски на две половинки бройки персонал, обслужващи гробищния парк. Разходи за помощи за извършване на безплатни погребения на граждани, които са самотни, без близки и роднини, бездомни, безпризорни, настанени в заведения за социални услуги и регистрирани в службите за социално слаби  в рамките на сумата,  гласувана от общинския съвет;

·  Разходи за финансиране на общоградски културни  мероприяти;

 

                       Функция „Икономически дейности

                                   и услуги“ 280 228лв.,

                   в т.ч. общинско финансиране 280 228лв.

 

Разходите в тази функция се финансират от общински приходи  и са отразени в следните дейности :

· В „Др.дейности по селско и горско стопанство” са предвидени заплати и осигурителни вноски на четири броя персонал и издръжка на дейността;

· В дейност „Служби и дейности по поддържане, ремонт и изграждане на пътища” са предвидени средства за външни услуги, във връзка с частични улични ремонти /кърпежи/, зимно поддържане и снегопочистване и възнаграждение с необходимите осигуровки на лицето, което отговаря за тази дейност;

· Обслужването на гара Руйно ще се осъществява от един брой персонал, за който са предвидени разходи за възнаграждение и осигурителни вноски;

· Планувани са 2000лв. за подпомагане на туристическо дружество „Караджата” град Дулово;

· Предвидени са разходи за външни услуги в дейност „Приюти за безстопанствени кучета”;

· Дейност „Др.дейности по икономиката” включва разходите за възнаграждения и осигурителни вноски на три броя персонал и издръжка,  в това число застраховки и данъци мита и такси. 

Осъзнавам, че бюджета, който предлагам за обсъждане не покрива реалните потребности на общината. Завишението в сравнение с 2016г. е незначително. Наред с това наблюдаваме непрекъснато увеличение на цените на предоставяните ни стоки и услуги. Като прибавим към това и редица законови нормативни документи, които имат задължителен характер, както увеличението на минималната работна заплата, съответно осигурителните вноски към тях, то всичко това изчерпва, макар и малкото увеличение на бюджетни средства. Това формира 1 555368лв. дефицит в бюджета за 2017г.,  който ще предложим за приемане от общинския съвет.

С изтичане на бюджетната 2016г. изтече тригодишния срок, през който общината беше длъжна да приведе показателите си за наличните в края на годината поети ангажименти и задължения за разходи в съответствие с ограниченията на Закона за публични финанси. Това ще се разбере окончателно след изготвянето на Годишния отчет и Баланса на общината към 31.12.2016г., но прогнозите не са оптимистични.

Трудности е имало и ще има, но това не пречи на ръководството на общината да полага максимални усилия и потенциал в тяхното разрешаване. И все в тази посока ние следваме изключително ясно очертаните ни приоритети, като непрекъснато работим в посока намаляване разходите за издръжка и персонал, на просрочените разходи на общината, както и събиране на просрочените вземания, които към 31.12.2016г. са   632 005лв.

 

 

 

                             ОПЕРАТИВНИ ПРОГРАМИ

 

През 2017г. ще продължат да функционират проекти по Оперативна програма  „Човешки ресурси”, както в общината, така също и във направленията. Очакваме да заработят и стартиралите вече два проекта по ДФ „Земеделие”. За тях ще стане ясно през новата бюджетна година.

 

 

 

 

 

Д-р ЮКСЕЛ АХМЕД

Кмет на Община Дулово