ВЪВЕДЕНИЕ
Състоянието на младите хора и мястото им в обществото са един от важните приоритети на Община Дулово. Активното участие на младите хора в решенията и действията на местно и регионално ниво е крайно необходимо в стремежа да се изгради по - демократично, всеобхватно и проспериращо общество.
Разработването на Годишен план за младежта в община Дулово цели създаване на подходящи условия за съхранение, развитие и инвестиране в младежта. Той е изграден на принципа на координация и единодействие между всички институции, работещи по проблемите на младежта. Общинският план за младежта е съобразен с изискванията на Закона за младежта, Националната стратегия за младежта 2010 – 2020 година и Националната програма за младежта 2011 -2015 година. Плана е тясно свързан и с изготвяните документи като: Общински план за развитие на община Дулово 2014 – 2020година, Общинска програма за интеграция на малцинствата 2012 – 2014 година, Общинска стратегия за социални услуги 2010-2015 на Община Дулово, Общинска стратегия по здравеопазване, като всички заедно са основен ориентир, източник на идеи и стратегически документи за разработване на конкретни мерки и дейности в цялостната политика в Община Дулово.
I. АНАЛИЗ НА ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВАТА ПРЕД МЛАДЕЖТА В ОБЩИНА ДУЛОВО
Демографски процеси
Община Дулово е с население от 38 094, младите на възраст от 15 години до 29 години са общо 5345. С постоянен адрес – град Дулово към 31.12. 2013г. са 1499, в с. Черник 533, в с. Правда 410,в с. Окорш 317, Чернолик 321.
Здравеопазване
Със здравословните проблеми на младите хора на територията на община Дулово са ангажирани действащите към учебните заведения 7 здравни кабинета и МБАЛ – Дулово.
Анализът на здравословното състояние на подрастващите в общината показва тенденция на влошаване здравния статус на младежите, в структурно отношение заболеваемостта е следната: наднормено тегло, гръбначните изкривявания, смущения в зрението и др. Решаващ фактор за здравословните неблагополучия при подрастващите е нездравословното хранене в изключително важния период на растеж и развитие; увеличаващата се консумация на тютюневи изделия и алкохол, при непрекъснато спадаща възрастова граница; хроничният стрес и др. Предвид, че държавата осигурява здравно младежите до 18годишна възраст или до завършване на висше образование, след тази възраст, много млади хора неработещи и неучащи във ВУЗ отпадат от системата на здравеопазването поради липса на здравно осигуряване.
Образование
Основа за социализирането и реализирането на младите хора е образованието. На територията на общината функционират 3 средно общообразователни училища и 1 професионална гимназия. В част от тях са застъпени паралелки с разширено изучаване на някои общообразователни предмети което дава възможност да се постави индивидуалността на ученика в центъра на учебно - възпитателния процес, да се осигури готовност за бързо професионално ориентиране към определена специалност.
Практиката показва, че една, макар и неголяма част от децата не постъпват в училище, а други отпадат в степени на образованието. Това явление се наблюдава при малцинствените групи и най вече е характерно за младежите от ромски произход. Причините са най вече социални и маргинални.
Младежка заетост
Осигуряването на заетост на младите хора е условие за предстоящото им трудово и социално реализиране. Голям е процента на безработицата сред младите хора в общината. По данни на Дирекция «Бюро по труда» - Дулово регистрирани към 31.12.2013г. младежи до 29 годишна възраст са 387 бр., от които 131 са с висше образование, 41 със средно и 215 с основно и по- ниско образование. Високият процент безработица се дължи на слабо развитата икономическа база, която е ограничена в сферата на услугите, шивашката промишленост, дърводобива и тютюнопроизводството и други дейности предлагащи ограничен брой работни места. Съществен фактор е и ниската квалификация на регистрираните. Друга причина е липсата на информация и контакти за устройване на работа.
Гражданска активност
Гражданско участие на младите хора е свързано с прилагане принципите на Европейската харта за участието на младите хора в живота на общините и регионите.
Младите хора в общината декларират желание да се включат в обществения живот за решаване на собствените си проблеми, като вземат участие в граждански организации. Необходимо е изграждането на младежки неправителствени организации на територията на общината, за да се реализират младежки инициативи и дейности на местно, национално и европейско ниво. Ограничените средства за финансиране на младежките дейности, липсата на добра материална база за изява, за дейност, за обмяна на опит и практики води до пасивно възприемане на реалностите или агресивна критика към всичко.
Информационна политика, насочена към младите хора с цел по-добра информираност и ангажираност в обществения живот
1.Развитие и усъвършенстване на информационните технологии при работа с млади хора.
2.Популяризиране на насоките на европейската младежка политика.
3.Популяризирането на програмите за реализиране на младежки проекти на европейско ниво.
Конкретна политика, насочена към селските райони
-
Развитие на образователната политика, подкрепяща училищната мрежа в селските райони, за да гарантират условия за образование, позволяващо на младите хора да участват пълноценно в живота на своето село;
-
Създаване или разширяване на професионалното обучение, насочено към последваща реализация в родното село или община.
Свободно време и културна среда.
Свободното време е първостепенен фактор за формирането и изявата на младите хора. Новите технологии, развитието на пазарна икономика безусловно създават множество нови привлекателни и полезни възможности за самореализация.
Възможностите за пълноценно използване на свободното време са ограничени по финансови причини за значителна част от младите хора. Духовния живот на младежите по селата е съсредоточен най- вече в читалищата.
II. ПРИОРИТЕТИ И СПЕЦИФИЧНИ ЦЕЛИ ЗА ПРОВЕЖДАНЕ НА ОБЩИНСКАТА ПОЛИТИКА ЗА МЛАДЕЖТА
Основна цел :
Настоящият общински план има за цел осъществяване на ефективна общинска политика за младежта.
Приоритети :
-
Качествена грижа за живота, здравето и физическата активност на младите хора в общината.
-
Ангажиране на младите хора в обществения живот на общината и намаляване на социалната им пасивност при вземане на решения по засягащите ги въпроси.
-
Насърчаване на реализацията на дейности за свободното време на младите хора, с цел придобиване на полезни знания и умения.
-
Равноправен достъп до всички източници на младежка информация.
-
Подкрепа на всички дейности за превенция на рисковото поведение на младите хора във всичките й аспекти.
6. Социална и културна интеграция на младите хора в обществото – чрез диалог и обмен на културни традиции на различни етноси.
Специфични цели:
1. Развитие на общинската младежка политика.
2. Повишаване информираността на младите хора относно здравословния начин на живот и възможностите за осмисляне на свободното им време.
3. Създаване на младежки клуб на територията на Община Дулово.
4. Повишаване активната гражданска позиция и включване на младите хора в дейността по превенция на зависимостите – наркомания, алкохолизъм, тютюнопушене, СПИН и други болести предавани по полов път.
5. Социално-икономическа интеграция на ромските младежи.
Целеви групи:
Предвидените дейности в програмата са носочени към и обхващат подрастващите и младите хора на възраст от 15 до 29 години, без оглед на тяхната расова, етническа, национална, социална или културна принадлежност.
Институционална рамка и органи за реализация:
-
Община Дулово;
-
Отдел ” Култура и МД”.
-
Отдел „Образование”.
-
МБАЛ – Дулово и училищните здравни кабинети.
-
РУ на МВР – Дулово.
-
Дирекция „Бюро по труда” – Дулово.
-
Местна комисия за борба с противообществени прояви на малолетни и непълнолетни.
-
Дирекция Социално подпомагане.
7. Училища, читалища, спортни клубове;
8. Кметствата на населените места;
III. ДЕЙНОСТИ ЗА ПОСТИГАНЕ НА ЦЕЛИТЕ
ОБЩИНСКИ ПЛАН ЗА МЛАДЕЖТА В ОБЩИНА ДУЛОВО ЗА 2014 г.
ТАБЛИЦА ПО ПРИОРИТЕТИ
Дейности |
Инициативи, кампании |
Период на реализация |
Отговорни институции |
Финансиране |
|
1. Насърчаване на икономическата активност и кариерното развитие на младите хора |
|||||
1.1. Популяризиране на дейностите по Годишния план за младежта-2014 |
Срещи, пресконфенция, публикации в медиите.
|
постоянен |
Община Дулово |
Общ. бюджет |
|
1.2. Взаимодействие на местния бизнес и местна та власт с цел обучение, преквалификация и стажове на младежите |
Създаване на възможност за стажуване по стажантски програми
|
постоянен
|
Община Дулово Местен бизнес ДБТ -Дулово |
Европейски програми |
|
2. Подобряване на достъпа до информация и качествени услуги |
|||||
2.1. Актуална и достъпна информация, насочена към широк кръг интереси и потребности.
|
Своевременно обявяване на интернет страницата на общината за младежки програми, стипендии и др. |
постоянен
|
Община Дулово НЧиталища |
не е необходимо |
|
2.2. Запознаване на младите хора с възможностите, които им се предоставят от приетия Закон за младежта. |
Информационна кампания |
постоянен |
Община Дулово НЧиталища |
Общ. бюджет |
|
3.Насърчаване на здравословен начин на живот |
|||||
3.1. Превенция на фактори- те, създаващи риск за здравето на младите хора.
|
Целогодишни кампании по превенция на рисково поведение сред младежи и рискови групи (ХИВ, СПИН, тютюнопушене, наркотици |
постоянен |
Община Дулово МКБППМН Училища
|
Общ. бюджет |
|
Беседи по повод: Месецът на трезвеността, Световен ден за борба срещу наркоманиите, Международен ден за борба с тютюнопушенето |
м.февруари 26 юни м. май |
Община Дулово МКБППМН Училища |
Общ. бюджет |
||
Издаване на информационни материали: „Бъди в час”, „”Дрога или живот”, „Помисли преди да започнеш”. |
постоянен |
Община Дулово МКБППМН
|
Общ. бюджет |
||
3.2. Стимулиране на спорта при учащи и младежи.
|
Организиране на спортни инициативи и състезания: Тенис на маса Шахмат Футболни турнири |
9 – 28 май |
Община Дулово Училища
|
Общ. бюджет, Държавен бюджет |
|
4. Социално включване на младите хора в неравностойно социално положение |
|||||
4.1 . Превенция на социалното изключване на младежи в неравностойно положение – младежи с увреждания, младежи страдащи от различни зависимости, младежи напускащи специализирани институции. |
Развиване на услугите за младежи в: Център за социална рехабилитация и интеграция Защитени жилища – 1,2 Център за настаняване от семеен тип Център за обществена подкрепа |
постоянен
|
Община Дулово |
Общински бюджет Държавен бюджет |
|
Организиране на благотворителни кампании насочени към пребиваващите в посочените институции |
|
Община Дулово Общински сдружения и клубове |
|
||
5. Младежко доброволчество |
|||||
5.1. Популяризиране на доброволчеството
|
Провеждане на кампания сред младежите за популяризиране на доброволчеството.
Организиране и участие на младите хора в доброволчески инициативи като: „Да почистим България за един ден”, изграждане на детски площадки и фитнес зали в съответните населени места. |
постоянен |
Община Дулово Училища НЧиталища Консултативен кабинет към МКБППМН |
Общински бюджет |
|
6. Повишаване на гражданската активност на младите хора |
|||||
6.1. Насърчаване на интереса на младите хора към развитието на града и популяризиране на местното самоуправление |
Организиране и провеждане на срещи и дискусии с представители на институции,работещи с деца и младежи по актуални и обществени проблеми. |
постоянен |
Община Дулово МКБППМН РПУ Дулово
|
Общински бюджет |
|
Седмица на отворените врати – кампания за популяризиране на местното самоуправление в Община Дулово и Общински съвет Дулово.
Организиране на дискусия в часа на класа на тема „Визия на младите хора в бъдещето на града”
|
09.05.2014г 12. 10. 2014г |
Община Дулово Училища |
не е необходимо |
||
7.Младите хора в селата на община Дулово |
|
||||
7.1 . Осигуряване на достъп до информация и обучение на младите хора в малките населени места
|
Насърчаване и подпомагане на дейността на читалищата като културно - информационни центрове - оборудване с нови книги и интернет достъп. |
постоянен |
Община Дулово НЧиталища |
Общински бюджет |
|
7.2. Проучване на потребностите , интересите и желанията на младите хора |
Организиране на младежки увеселения, привличане на младежи самодейци в читалищата, опазващи местния автентичен фолклор |
постоянен |
Община Дулово НЧиталища |
Общински бюджет |
|
8. Междукултурно младежко общуване |
|||||
8.1. Насърчаване на междуетническото и междукултурното опознаване,толерантност и диалог
|
Привличане на младежи в мероприятия и инициативи като: Международния ден на ромите, преглед на тур. худ. самодейност, културни фестивали и обучения в Р Турция Празници на селото
|
постоянен |
Община Дулово Училища НЧиталища |
Общински бюджет Държавна субсидия |
|
9.Ролята на младите хора за намаляване на престъпността и правонарушенията |
|||||
9.1. Превенция на правонарушенията, извършвани от млади хора
|
Съвместни инициативи на МВР и училищните ръководства с младите хора без родителски контрол.
|
постоянен |
Община Дулово МКБППМН РПУ Дулово |
Общински бюджет |
|
9.2. Развитие на култура на пътна безопасност сред младите хора.
|
Организиране на състезания, викторини, забавни игри свързани с прилагането на правилата за безопасност на движението по пътищата и разпространение на информационни материали. |
постоянен |
Община Дулово Училища РПУ Дулово |
Общински бюджет |
IV. ФИНАНСОВО ОСИГУРЯВАНЕ.
Източниците на финансиране за изпълнение на дейностите заложени в Плана са в рамките на одобрения бюджет на община Дулово, средства от проекти по различни оперативни програми на Европейския съюз.
VI. ДЕЙСТВИЯ ПО НАБЛЮДЕНИЕ, ОЦЕНКА И АКТУАЛИЗАЦИЯ НА ПЛАНА
Зам. Кмета по „Хуманитарни дейности” ще ръководи, организира и контролира дейността по изпълнението на общинския план за младежта и при необходимост ще го актуализира с решение на Общинския съвет.
Планът е отворена система и подлежи на промени през годината при постъпване на предложения и идеи за младежки мероприятия и дейности.
VII. ОСИГУРЯВАНЕ НА ИНФОРМАЦИЯ И ПУБЛИЧНОСТ НА ПЛАНА
За осигуряване на публичност, Планът ще бъде публикуван на сайта на Община Дулово, а чрез радио Дулово дискутиран.