ОБЩИНСКИ ПЛАН ЗА МЛАДЕЖТА НА ОБЩИНА ДУЛОВО 2014 ГОДИНА

21.02.2014 13:20

ВЪВЕДЕНИЕ

 

Състоянието на младите хора и мястото им в обществото са един от важните приоритети на Община Дулово. Активното участие на младите хора в решенията и действията на местно и регионално ниво е крайно необходимо в стремежа да се изгради по - демократично, всеобхватно и проспериращо общество.

Разработването на Годишен план за младежта в община Дулово цели създаване на подходящи условия за съхранение, развитие и инвестиране в младежта. Той е изграден на принципа на координация и единодействие между всички институции, работещи по проблемите на младежта. Общинският план за младежта е съобразен с изискванията на Закона за младежта, Националната стратегия за младежта 2010 – 2020 година и Националната програма за младежта 2011 -2015 година. Плана е тясно свързан и с изготвяните документи като: Общински план за развитие на община Дулово 2014 – 2020година, Общинска програма за интеграция на малцинствата 2012 – 2014 година, Общинска стратегия за социални услуги 2010-2015 на Община Дулово, Общинска стратегия по здравеопазване, като всички заедно са основен ориентир, източник на идеи и стратегически документи за разработване на конкретни мерки и дейности в цялостната политика в Община Дулово.

 

I. АНАЛИЗ НА ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВАТА ПРЕД МЛАДЕЖТА В ОБЩИНА ДУЛОВО

 

Демографски процеси

 

Община Дулово е с население от 38 094, младите на възраст от 15 години до 29 години са общо 5345. С постоянен адрес – град Дулово към 31.12. 2013г. са 1499, в с. Черник 533, в с. Правда 410,в с. Окорш 317, Чернолик 321.

 

Здравеопазване

 

Със здравословните проблеми на младите хора на територията на община Дулово са ангажирани действащите към учебните заведения 7 здравни кабинета и МБАЛ – Дулово.

Анализът на здравословното състояние на подрастващите в общината показва тенденция на влошаване здравния статус на младежите, в структурно отношение заболеваемостта е следната: наднормено тегло, гръбначните изкривявания, смущения в зрението и др. Решаващ фактор за здравословните неблагополучия при подрастващите е нездравословното хранене в изключително важния период на растеж и развитие; увеличаващата се консумация на тютюневи изделия и алкохол, при непрекъснато спадаща възрастова граница; хроничният стрес и др. Предвид, че държавата осигурява здравно младежите до 18годишна възраст или до завършване на висше образование, след тази възраст, много млади хора неработещи и неучащи във ВУЗ отпадат от системата на здравеопазването поради липса на здравно осигуряване.

 

Образование

 

Основа за социализирането и реализирането на младите хора е образованието. На територията на общината функционират 3 средно общообразователни училища и 1 професионална гимназия. В част от тях са застъпени паралелки с разширено изучаване на някои общообразователни предмети което дава възможност да се постави индивидуалността на ученика в центъра на  учебно - възпитателния процес, да се осигури готовност за бързо професионално ориентиране към определена  специалност.

 

 

 

Практиката показва, че една, макар и неголяма част от децата не постъпват в училище, а други отпадат в степени на образованието. Това явление се наблюдава при малцинствените групи и най вече е характерно за младежите от ромски произход. Причините са най вече социални и маргинални.

 

Младежка заетост

 

Осигуряването на заетост на младите хора е условие за предстоящото им трудово и социално реализиране. Голям е процента на безработицата сред младите хора в общината. По данни на Дирекция «Бюро по труда» - Дулово регистрирани към 31.12.2013г. младежи до 29 годишна възраст са 387 бр., от които 131 са с висше образование, 41 със средно и 215 с основно и по- ниско образование. Високият процент безработица се дължи на слабо развитата икономическа база, която е ограничена в сферата на услугите, шивашката промишленост, дърводобива и тютюнопроизводството и други дейности предлагащи ограничен брой работни места. Съществен фактор е и ниската квалификация на регистрираните. Друга причина е липсата на информация и контакти за устройване на работа.

 

Гражданска активност

 

Гражданско участие на младите хора е свързано с прилагане принципите на Европейската харта за участието на младите хора в живота на общините и регионите.

Младите хора в общината декларират желание да се включат в обществения живот за решаване на собствените си проблеми, като вземат участие в граждански организации. Необходимо е изграждането на младежки неправителствени организации на територията на общината, за да се реализират младежки инициативи и дейности на местно, национално и европейско ниво. Ограничените средства за финансиране на младежките дейности, липсата на добра материална база за изява, за дейност, за обмяна на опит и практики води до пасивно възприемане на реалностите или агресивна критика към всичко.

 

Информационна политика, насочена към младите хора с цел по-добра информираност и ангажираност в обществения живот

 

1.Развитие и усъвършенстване на информационните технологии при работа с млади хора.

2.Популяризиране на насоките на европейската младежка политика.

3.Популяризирането на програмите за реализиране на младежки проекти на европейско ниво.

 

Конкретна политика, насочена към селските райони

 

  1. Развитие на образователната политика, подкрепяща училищната мрежа в селските райони, за да гарантират условия за образование, позволяващо на младите хора да участват пълноценно в живота на своето село;

  2. Създаване или разширяване на професионалното обучение, насочено към последваща реализация в родното село или община.

 

Свободно време и културна среда.

Свободното време е първостепенен фактор за формирането и изявата на младите хора. Новите технологии, развитието на пазарна икономика безусловно създават множество нови привлекателни и полезни възможности за самореализация.

Възможностите за пълноценно използване на свободното време са ограничени по финансови причини за значителна част от младите хора. Духовния живот на младежите по селата е съсредоточен най- вече в читалищата.

 

 

II. ПРИОРИТЕТИ И СПЕЦИФИЧНИ ЦЕЛИ ЗА ПРОВЕЖДАНЕ НА ОБЩИНСКАТА ПОЛИТИКА ЗА МЛАДЕЖТА

 

Основна цел :

 

Настоящият общински план има за цел осъществяване на ефективна общинска политика за младежта.

 

Приоритети :

 

  1. Качествена грижа за живота, здравето и физическата активност на младите хора в общината.

  2. Ангажиране на младите хора в обществения живот на общината и намаляване на социалната им пасивност при вземане на решения по засягащите ги въпроси.

  3. Насърчаване на реализацията на дейности за свободното време на младите хора, с цел придобиване на полезни знания и умения.

  4. Равноправен достъп до всички източници на младежка информация.

  5. Подкрепа на всички дейности за превенция на рисковото поведение на младите хора във всичките й аспекти.

6. Социална и културна интеграция на младите хора в обществото – чрез диалог и обмен на културни традиции на различни етноси.

 

Специфични цели:

 

1. Развитие на общинската младежка политика.

2. Повишаване информираността на младите хора относно здравословния начин на живот и възможностите за осмисляне на свободното им време.

3. Създаване на младежки клуб на територията на Община Дулово.

4. Повишаване активната гражданска позиция и включване на младите хора в дейността по превенция на зависимостите – наркомания, алкохолизъм, тютюнопушене, СПИН и други болести предавани по полов път.

5. Социално-икономическа интеграция на ромските младежи.

 

Целеви групи:

 

Предвидените дейности в програмата са носочени към и обхващат подрастващите и младите хора на възраст от 15 до 29 години, без оглед на тяхната расова, етническа, национална, социална или културна принадлежност.

 

Институционална рамка и органи за реализация:

 

  1. Община Дулово;

  2. Отдел ” Култура и МД”.

  3. Отдел „Образование”.

  4. МБАЛ – Дулово и училищните здравни кабинети.

  5. РУ на МВР – Дулово.

  6. Дирекция „Бюро по труда” – Дулово.

  7. Местна комисия за борба с противообществени прояви на малолетни и непълнолетни.

  8. Дирекция Социално подпомагане.

7. Училища, читалища, спортни клубове;

8. Кметствата на населените места;

 

III. ДЕЙНОСТИ ЗА ПОСТИГАНЕ НА ЦЕЛИТЕ

 

 

ОБЩИНСКИ ПЛАН ЗА МЛАДЕЖТА В ОБЩИНА ДУЛОВО ЗА 2014 г.

ТАБЛИЦА ПО ПРИОРИТЕТИ

Дейности

Инициативи, кампании

Период на реализация

Отговорни

институции

Финансиране

1. Насърчаване на икономическата активност и кариерното развитие на младите хора

1.1. Популяризиране на дейностите по Годишния план за младежта-2014

Срещи, пресконфенция, публикации в медиите.

 

постоянен

Община Дулово

Общ. бюджет

1.2. Взаимодействие на местния бизнес и местна

та власт с цел обучение,

преквалификация и стажове на младежите

Създаване на възможност за стажуване по стажантски програми

 

 

постоянен

 

Община Дулово

Местен бизнес

ДБТ -Дулово

Европейски програми

2. Подобряване на достъпа до информация и качествени услуги

2.1. Актуална и достъпна информация, насочена към широк кръг интереси и потребности.

 

Своевременно обявяване на интернет страницата на общината за младежки

програми, стипендии и др.

постоянен

 

 

 

Община Дулово

НЧиталища

не е необходимо

2.2. Запознаване на младите хора с възможностите, които им се предоставят от приетия Закон за младежта.

Информационна кампания

постоянен

Община Дулово

НЧиталища

Общ. бюджет

3.Насърчаване на здравословен начин на живот

3.1. Превенция на фактори-

те, създаващи риск за здравето на младите хора.

 

 

 

 

 

 

Целогодишни кампании по превенция на рисково поведение сред младежи и рискови групи

(ХИВ, СПИН,

тютюнопушене, наркотици

постоянен

Община Дулово

МКБППМН

Училища

 

Общ. бюджет

Беседи по повод:

Месецът на трезвеността, Световен ден за борба срещу наркоманиите, Международен ден за борба с тютюнопушенето

м.февруари

26 юни

м. май

 

Община Дулово

МКБППМН

Училища

 

Общ. бюджет

Издаване на информационни материали:

„Бъди в час”, „”Дрога или живот”, „Помисли преди да започнеш”.

постоянен

Община Дулово

МКБППМН

 

Общ. бюджет

3.2. Стимулиране на спорта при учащи и младежи.

 

 

Организиране на спортни инициативи и състезания:

Тенис на маса

Шахмат

Футболни турнири

9 – 28 май

Община Дулово

Училища

 

Общ. бюджет, Държавен бюджет

4. Социално включване на младите хора в неравностойно социално положение

4.1 . Превенция на социалното изключване на младежи в неравностойно положение – младежи с увреждания, младежи страдащи от различни зависимости, младежи напускащи специализирани институции.

Развиване на услугите за младежи в:

Център за социална

рехабилитация и интеграция

Защитени жилища – 1,2

Център за настаняване от семеен тип

Център за обществена подкрепа

 

 

 

постоянен

 

Община Дулово

Общински бюджет

Държавен бюджет

 

Организиране на благотворителни

кампании насочени към пребиваващите в посочените институции

 

Община Дулово

Общински сдружения и клубове

 

5. Младежко доброволчество

 

5.1. Популяризиране на доброволчеството

 

 

Провеждане на кампания сред младежите за популяризиране на доброволчеството.

 

Организиране и участие на младите хора в доброволчески инициативи като:

„Да почистим България за един ден”, изграждане на детски площадки и фитнес зали в съответните населени места.

 

постоянен

 

Община Дулово

Училища

НЧиталища

Консултативен кабинет към МКБППМН

 

Общински бюджет

6. Повишаване на гражданската активност на младите хора

 

 

6.1. Насърчаване на интереса на младите хора към развитието на града и популяризиране на местното самоуправление

Организиране и провеждане на срещи и дискусии с представители на институции,работещи с деца и младежи по актуални и обществени проблеми.

постоянен

Община Дулово

МКБППМН

РПУ Дулово

 

 

Общински бюджет

Седмица на отворените врати – кампания за популяризиране на местното самоуправление в Община Дулово и Общински съвет Дулово.

 

Организиране на дискусия в часа на класа на тема „Визия на младите хора в бъдещето на града”

 

 

 

09.05.2014г

12. 10. 2014г

Община Дулово

Училища

не е необходимо

7.Младите хора в селата на община Дулово

 

7.1 . Осигуряване на достъп до информация и обучение на младите хора в малките населени места

 

Насърчаване и подпомагане на дейността на читалищата като културно - информационни центрове - оборудване с нови книги и интернет достъп.

постоянен

Община Дулово

НЧиталища

Общински бюджет

7.2. Проучване на потребностите , интересите

и желанията на младите хора

Организиране на младежки увеселения, привличане на младежи самодейци в читалищата, опазващи местния автентичен фолклор

постоянен

Община Дулово

НЧиталища

Общински бюджет

8. Междукултурно младежко общуване

8.1. Насърчаване на междуетническото и

междукултурното опознаване,толерантност и диалог

 

Привличане на младежи в мероприятия и инициативи като:

Международния ден на ромите, преглед на тур. худ. самодейност, културни фестивали и обучения в

Р Турция

Празници на селото

 

постоянен

Община Дулово

Училища

НЧиталища

Общински бюджет

Държавна субсидия

9.Ролята на младите хора за намаляване на престъпността и правонарушенията

9.1. Превенция на правонарушенията, извършвани от млади хора

 

Съвместни инициативи на МВР и училищните ръководства с младите хора без родителски контрол.

 

постоянен

Община Дулово

МКБППМН

РПУ Дулово

Общински бюджет

9.2. Развитие на култура на пътна безопасност сред младите хора.

 

 

 

Организиране на състезания, викторини, забавни игри свързани с прилагането на правилата за безопасност на

движението по пътищата и разпространение на информационни материали.

постоянен

Община Дулово

Училища

РПУ Дулово

Общински бюджет

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IV. ФИНАНСОВО ОСИГУРЯВАНЕ.

 

Източниците на финансиране за изпълнение на дейностите заложени в Плана са в рамките на одобрения бюджет на община Дулово, средства от проекти по различни оперативни програми на Европейския съюз.

 

 

VI. ДЕЙСТВИЯ ПО НАБЛЮДЕНИЕ, ОЦЕНКА И АКТУАЛИЗАЦИЯ НА ПЛАНА

Зам. Кмета по „Хуманитарни дейности” ще ръководи, организира и контролира дейността по изпълнението на общинския план за младежта и при необходимост ще го актуализира с решение на Общинския съвет.

Планът е отворена система и подлежи на промени през годината при постъпване на предложения и идеи за младежки мероприятия и дейности.

 

VII. ОСИГУРЯВАНЕ НА ИНФОРМАЦИЯ И ПУБЛИЧНОСТ НА ПЛАНА

За осигуряване на публичност, Планът ще бъде публикуван на сайта на Община Дулово, а чрез радио Дулово дискутиран.