М О Т И В И за Допълнение и изменение на Наредба №11 за определянето и администриране на местните такси и цени на услугите в Община Дулово

17.09.2015 17:36

                П Р О Е К Т !

             ОБЩИНА  ДУЛОВО, ОБЛАСТ  СИЛИСТРА

7650 Дулово, ул.Васил Левски 18, тел. 0864/230 00, факс 230 20, E-mail: dulovokmet@abv.bg,www.dulovo.bg

 

ДО                                                               

ИНЖ. СЕЗГИН  ГАЛИБ

ПРЕДСЕДАТЕЛ

НА ОБЩИНСКИ СЪВЕТ – ДУЛОВО

             М О Т И В И

          за

Допълнение и изменение на Наредба №11 за определянето и администриране на местните такси и цени на услугите в Община Дулово

                            (съгласно изискванията на чл.28 от ЗНА)

          1. Причини и мотиви налагащи приемането на изменението и допълнението на подзаконовия нормативен акт:

          Във връзка с промени на действащата нормативна уредба, актуализация на предоставените услуги и техният размер е налице необходимост от актуализация на Наредба №11 за определянето и администриране на местните такси и цени на услугите в Община Дулово.

         Съгласно чл.20, ал.1 и ал.2 от Закона за народната просвета и чл.30, ал.2 от Правилника за прилагане на Закона за народната просвета предучилищната подготовка на децата две години преди постъпването им в първи клас е задължителна, но не по-рано от годината, в която детето навършва 5-годишна възраст. Правната норма регламентира задължителния характер на предучилищната подготовка на 5- и 6- годишните деца, която се осъществява в подготвителни групи в детските градини или подготвителни групи в училищата, като родителите не заплащат такса за обучението.

       От анализа на цитираната правна уредба следва, че посещаването от 5 и 6 годишните деца на предучилищните групи в детските градини, независимо от задължителния характер на предучилищната подготовка, е свързано с ползване и на други видове услуги, извън подготвителните такива /вкл. отглеждане на децата/, в който смисъл и сам законодателят е направил съответното разграничение. Нормата на чл.20, ал.2 от ЗНП, освобождава родителите или настойниците на 5и 6 годишните деца само и единствено от заплащането на таксата за предучилищното им обучение в подготвителните групи, но от нея не следва, че същите са освободени от заплащане на такса за другите услуги, предоставяни в детската градина.

       При формиране на месечната издръжка на едно дете за престоя му в детско заведение, се вземат предвид разходите по предоставяните три вида услуги - отглеждане/което от своя страна включва и разходи за храна/, възпитание и обучение. Предвид обстоятелството, че за децата, посещаващи подготвителни групи, не се дължи такса за обучение, то стойността на този вид услуга следва да бъде отделно и самостоятелно посочена в Наредба №11 за определянето и администриране на местните такси и цени на услугите в Община Дулово, с оглед ясното и недвусмислено разграничение на различните видове услуги, а и с оглед гарантиране принципите на обоснованост, откритост и съгласуваност.

       В разпоредбата на чл.30, ал.1 от  Правилника за прилагане на Закона за народната просвета е записано, че за отглеждане, възпитание и обучение на децата в детските градини по чл.27, ал.1, т.1 родителите или настойниците заплащат такси съгласно Закона за местните данъци и такси. Нормата на чл.20, ал.2 от Закона за народната просвета сочи, че предучилищната подготовка на децата по ал.1 се осъществява в подготвителни групи в детските градини или подготвителни групи в училищата, като родителите или настойниците не заплащат такса за обучението. Таксите се заплащат за предоставяне на услуги за отглеждане и възпитание на децата от подготвителните групи в детските градини извън обхвата на образователната услуга по подготовката им за училище, финансирана със средствата по единните разходни стандарти и средствата за храна на децата не са включени в стандарта. Допълнително извън стандарта чрез целево финансиране от държавния бюджет се осигуряват средства за подпомагане на храненето в размер на 72.00лв. годишно на дете в подготвителна група, което от своя страна е абсолютно недостатъчно и следва да бъдат предоставени от бюджета на Община Дулово, т.е. Общината трябва да отдели от бюджета  си значителен паричен  ресурс за да осигури този разход.

       При това положение сумата за децата в подготвителните групи, за които не се заплаща такса за обучението, а се заплаща за предоставяне на услуги за отглеждане и възпитание, вкл. разходи за храна, следва да се разграничи от сумата за децата, които не са в подготвителните групи и заплащат такса за отглеждане, възпитание и обучение, вкл. разходи за храна. Не се твърди таксата за задължителна подготовка на децата по чл.30, ал.2 от ППЗНП да е различна от таксата за обучение, компонент от таксата по чл.30, ал.1 от ППЗНП, а в чл.20, ал.2 от закона е предвидено, че не се заплаща такса обучение.

      При приемането на разпоредбите на Наредбата относно размера на таксата за ползване на детски ясли и детски градини, следва да се направи разграничение на компонентите, които включва таксата за деца от детски ясли, за 3-4 годишните деца в детските градини и за децата в подготвителните  групи.

       Съгласно справката (Приложение №1) от една детска ясла и двадесет и три детски градини средния разход за един храноден, както на 3-4 годишно дете, така и на дете на 5 и 6 годишна възраст от подготвителна група за месеците от януари до август на 2015г. е 2.73лв. Съответно разходът за  едно дете за осигуряване на храненето за един календарен месец при среден брой работни дни 21 е 57.33лв. Посочените разходи са направени при спазване на Наредба №6 от 10.08.2011г. за здравословно хранене на децата на възраст от 3 до 7 години в детски заведения и Наредба №9 от 16.09.2011г. за специфичните изисквания към безопасността и качеството на храните, предлагани в детските заведения и училищата. Изпълнението на посочените наредби осигурява здравословното хранене на децата в съответствие с изискванията за качество и количество.

      2. Цели, които се поставят с приемането на промените в Наредбата:

      Въвеждането на измененията в Наредбата ще допринесат за откритост, обоснованост и справедливост при определянето и заплащането на местните такси и цени на услуги за ползване на детски ясли и детски градини.

     В Раздел III „Такси за детски ясли, детски градини, домове за социални грижи, лагери и други общински социални услуги” от Наредба №11 за определянето и администриране на местните такси и цени на услугите в Община Дулово, както следва:

 С предложение за изменение:

1. Изменя чл.20, ал.1, т.1

За отглеждане на децата в общинските детски ясли  и яслена група в ОДЗ – в размер на N х 2.30лв., като N е броят на присъствените дни;

2. Изменя чл.20, ал.1, т.2

За отглеждане, възпитание и обучение на децата в ЦДГ/ОДЗ за 3-4 годишни деца – в  размер на N х 2.30лв., като N е броят на присъствените дни;

С предложение за създаване на нова точка:

1. Създава нова точка 4 на чл.20, ал.1

За осигуряване на хранене на деца на 5 – 6 години, посещаващи подготвителни групи – в размер на N х 2.30лв., като N е броят на присъствените дни;

2. Създава нова точка 5 на чл.21, ал.1

Обучението и задължителната подготовка на децата за училище преди постъпването им в първи клас и посещаващи подготвителни групи към детските градини;

С предложение за отменяне като несъответсвие с нормативната уредба:

1. В чл.20, ал.1  отменя точка 3

2. В чл.20  отменя ал.4

3. В чл.21  отменя ал.2

3.  Финансови и други средства, необходими за прилагането на новата уредба:

     За прилагането на настоящата промяна в Наредбата не са необходими допълнителни финансови средства.

4. Очаквани резултати от приемането на промените в Наредбата:

    Въвеждането на измененията в наредбата ще допринесат за откритост, обоснованост и справедливост  при определянето на таксите за ползване на детски ясли и детски градини в Община Дулово.

5.  Анализ  за съответствие с правото на Европейския съюз:

    Предлаганото изменение и допълнение на Наредбата не е в противоречие на нормативен акт от по-висока степен и е в съответствие с правото на Европейския съюз.

На основание чл.26, ал.2 от Закона за нормативните актове и чл.77 от Административнопроцесуалния кодекс заинтересованите лица могат в 14 – дневен срок от публикуването на настоящия проект на интернет-страницата на Община Дулово да направят писмени предложения и да изразят становища по проекта, които могат да бъдат депозирани в Община Дулово – деловодството /ет.1, ст.3/ или на електронен адрес dulovokmet@abv.bg

 

 

С уважение,

д – р ЮКСЕЛ АХМЕД

кмет на Община Дулово