НАРЕДБА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НАРЕДБА № 18 ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА СЪСТАВЯНЕ НА БЮДЖЕТНАТ ПРОГНОЗА ЗА МЕСТНИТЕ ДЕЙНОСТИ ЗА СЛЕДВАЩИТЕ ТРИ ГОДИНИ И ЗА СЪСТАВЯНЕ, ПРИЕМАНЕ, ИЗПЪЛНЕНИЕ И ОТЧИТАНЕ НА БЮДЖЕТА НА ОБЩИНА ДУЛОВО,
(Приета с решение № 377 с протокол № 24 от 10.02.2014г., в сила от 01.01.2014г. на
Общински съвет -Дулово)
Вносител: д-р Юксел Ахмед – кмет на Община Дулово
Проект
Съгласно чл. 26, ал. 2 от Закона за нормативните актове, в законоустановения срок от 14 дни, Община Дулово, чрез настоящото публикуване, предоставя възможност на заинтересованите лица да направят своите предложения и становища по проекта на Наредбата на е-таil адрес: dulovokmet@abv.bg
МОТИВИ:
С Решение № 377 с протокол № 24 от 10.02.2014г. на ОбС е приета Наредба за условията и реда за съставяне на тригодишна бюджетна прогноза за местните дейности и за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на бюджета на Община Дулово.
Причини, налагащи изменение и допълнение на наредбата: Народното събрание прие Закон за изменение и допълнение на Закона за публичните финанси /обн. ДВ бр.95/08.12.2015г. и бр.43/ 07.06.2016г/, което налага да бъдат направени някои изменения и допълнения на действащата към момента Наредба за съставяне на тригодишна бюджетна прогноза за местните дейности и за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на бюджета на Община Дулово.
Цели: С направените изменения и допълнения на действащата към момента Наредба за съставяне на тригодишна бюджетна прогноза за местните дейности и за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на бюджета на Община Дулово , се цели синхронизиране на направените изменения и допълнения на Закона за публичните финанси.
Финансови средства: За приемането и прилагането на Наредбата не са необходими допълнителни финансови средства.
Очаквани резултати: С приемането на направените промени на действащата към момента Наредба, ще бъде приведено в съответствие - местната подзаконовата нормативна уредба с разпоредбите на нормативния акт от по–висока степен. Ще се постигне съответствие на фискалната политика с макроикономическите показатели и социално икономическите цели на Община Дулово.
Анализ за съответствие с правото на Европейския съюз: Предлаганите промени са в съответствие с нормативните актове от по-висока степен и с тези на европейското законодателство. В нея са възприети основни положения на Директива 2011/85/ЕС на Съвета от 8 ноември 2011г. относно изискванията за бюджетните рамки на държавите – членки и за създаване на условия за изпълнението на относимите регламенти, приети в края на 2011г., залегнали и в Закона за публичните финанси.
Проектът на Наредба за изменение и допълнение на Наредба за съставяне на тригодишна бюджетна прогноза за местните дейности и за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на бюджета на Община Дулово, е публикуван на официалната страница на Община Дулово на 02.08.2016г.
След изтичане на законовия 14-дневен срок ще бъдат взети предвид всички предложени промени по проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредба за съставяне на тригодишна бюджетна прогноза за местните дейности и за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на бюджета на Община Дулово, като същите ще бъдат оповестени от вносителя преди приемането на акта от Общински съвет-Дулово.
Правни основания: чл.21, ал.1, т.23 и ал.2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, при спазване изискванията на чл. 75-79 от Административно-процесуалния кодекс, във връзка с чл.11, ал.3, чл. 26 и чл. 28 от Закона за нормативните актове.
ПРОЕКТ ЗА РЕШЕНИЕ:
1. На основание чл.21, ал.2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация и във връзка с чл.82, ал.1 от Закона за публичните финанси ПРИЕМА Наредбата за условията и реда за съставяне на бюджетна прогноза за местните дейности за следващите три години, за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на общинския бюджет в община Дулово с направените изменения и допълнения към нея, както следва :
Чл.10.(1) 1. /нова/ Годишният размер на плащанията по общинския дълг на общината във всяка отделна година не може да надвишава 15 на сто от средногодишния размер на собствените приходи и общата изравнителна субсидия за последните три години, изчислен на базата на данни от годишните отчети за изпълнението на бюджета на общината.
2. /нова/ Номиналът на издадените през текущата бюджетна година общински гаранции не може да надвишава 5 на сто от общата сума на приходите и общата изравнителна субсидия по последния годишен отчет за изпълнение на бюджета на общината.
(4) /Доп./ В ограничението по ал. 1 не се включва дългът на общините по временни безлихвени заеми и по предоставени им заеми от други лица от сектор „Държавно управление”
Чл.10а. /Нова/ Министърът на финансите определя реда, начина и сроковете за предоставяне на информация за състоянието и движението на дълга на общините, социално осигурителните фондове и други субекти, които попадат в сектор „Държавно управление” и притежаваните от тях активи под формата на дългови инструменти, включително за техните намерения за поемане на дълг, както и за издаване на гаранции от общините.
(2) /Изм./ Бюджетните взаимоотношения по ал. 1 може да се променят по реда на този закона, въз основа на друг закон или акт на Министерския съвет.
4. /доп./ общинските сметки за средствата от Европейския съюз – по основни показатели ;
5. /доп./ приходите, разходите и останалите показатели по чл.14 от ЗПФ за контролираните от общината лица, които попадат в подсектор „Местно управление” и чийто операции и средства не са включени в общинския бюджет ;
(2) / Отм. – ДВ, бр. 43 от 2016г. /
/5/ / Нова – ДВ. Бр.43 от 2016г./ Кмета на община в процедура по финансово оздравяване изпраща проекта на бюджет на общината за съгласуване от министъра на финансите.
/6/ / Нова – ДВ. Бр.43 от 2016г./ В рамките на срока по ал.4 кмета на общината представя проекта на бюджет за публично обсъждане от местната общност, като оповестява датата на обсъждането най-малко 7 дни предварително на интернет страницата на общината и в местните средства за масово осведомяване. Публичното обсъждане се провежда по ред, определен от общинския съвет. За постъпилите предложения се съставя протокол, който се внася в общинския съвет заедно с окончателния проект на бюджета.
Чл. 26. (1) /Изм./ Проектът за бюджет на общината се разглежда по ред, определен от общинския съвет.
/5/ /Нова/ С Решението по ал.2 общинския съвет одобрява и :
1. Максимален размер на новите задължения за разходи, които могат да бъдат натрупане през годината по бюджета на общината, като наличните към края на годината задължения за разходине могат да надвишават 15 на сто от средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години; ограниченията не се прилага за задължения за разходи, финансирани за сметка на помощи и дарения;
2. Максимален размер на ангажиментите за разходи, които могат да бъдат поети през годината, като наличните към края на годината поети ангажименти за разходи не могат да надвишават 50 на сто от средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години; ограничението не се прилага за ангажиментите за разходи, финансирани за сметка на помощи и дарения;
/6/ /Нова/ При разглеждането от общинския съвет на бюджета на община в процедура по финансово оздравяване се обсъжда и становището на министъра на финансите по проекта на бюджет на общината.
Чл.29 а. /Нова/ При неспазване на срока по чл.26, ал.2 от Наредбата, за периода след изтичането на съответния срок до приемането на бюджета на общината на председателя на общинския съвет и на общинските съветници не се изплаща възнаграждение. Дължимите за този период възнаграждения се изплащат, след като общинския съвет приеме бюджета на общината.
Раздел VII a /нов//ДВ, бр.43 от 2016г./
1. Общини с финансови затруднения
Чл. 40а. (1) Общини с финансови затруднения са общини, за които са налице три или повече от следните условия:
1. не се постигат фискалните цели и не се спазват фискалните правила по чл. 30-32;
2. наличните към края на годината задължения за разходи по бюджета на общината надвишават 15 на сто от средносрочния размер на отчетените разходи за последните четири години;
3. наличните към края на годината поети ангажименти за разходи по бюджета на общината надвишават 50 на сто от средносрочния размер на отчетените разходи за последните четири години;
4. наличните към края на годината просрочени задължения по бюджета на общината надвишават 5 на сто от отчетените за последната година разходи на общината;
5. бюджетното салдо по бюджета на общината през последните три години е отрицателна величина за всяка една от трите години;
(2) Министърът на финансите може да прецени да бъдат подпомагани с временен безлихвен заем по чл.130ж, ал.1 общини с финансови затруднения.
Чл. 40б. (1) За общини с финансови затруднения се открива процедура за финансово оздравяване с цел постигане на финансова устойчивост и стабилност на общинските финанси.
(2) Процедурата за финансово оздравяване на общината се открива за периода от една до три години.
(3) В процедурата за финансово оздравяване се вземат предвид интересите на местната общност.
Чл.40в (1) Министерството на финансите осъществява наблюдение на общините за преценка на показателите по чл. 40а.
(2) При установяване на наличието на три или повече от условията по чл. 40а министърът на финансите уведомява кмета на общината за предприемане на действия по чл. 40д, ал.2.
Чл.40г. /1/ Министърът на финансите издава методически насоки и указания по прилагането на чл. 40а, ал.1 , които се публикуват на интернет страницата на Министерството на финансите.
/2/ Всяко тримесечие на интернет страницата на Министерството на финансите се публикува информация от отчетните данни на общините за финансовото им състояние.
2. Откриване на процедура по финансово оздравяване
Чл. 40д. /1/ Ежегодно в срок до 10 март кметът на общината извършва оценка за наличие на условията по чл.40а, ал. 1 към края на предходната година.
(2) Когато при оценката по ал. 1 се установи, че са налице три или повече от условията по чл.40а, ал. 1, кметът на общината в седемдневен срок уведомява общинския съвет, че общината се намира във финансово затруднение, и предлага на общинския съвет да бъде открита процедура за финансово оздравяване.
(3) В десетдневен срок от уведомяването по ал. 2 общинския съвет с решение, прието с мнозинство повече от половината от общия брой на общинските съветници :
1. открива процедурата за финансово оздравяване;
2. възлага на кмета да изготви план за оздравяване и да проведе публично обсъждане на плана с местната общност;
3. определя срок за изготвянето на плана, който не може да бъде по-дълъг от един месец, и определя ред и срок за провеждане на публичното обсъждане, който не може да бъде по-кратък от 14 дни;
(4) В 7-дневен срок от провеждане на публичното обсъждане общинския съвет с решение определя срока на процедурата по финансово оздравяване и приема плана за финансово оздравяване.
(5) С решенията по ал. 3 и 4 общинският съвет може да възложи на кмета на общината да направи искане до министъра на финансите за финансово подпомагане на общината под формата на временен безлихвен заем от централния бюджет за целите на изпълнението на плана за финансово оздравяване.
(6) Кметът на общината осъществява текущо наблюдение на условията по чл. 40а, ал.1, като задължително извършва оценка, анализ и прогноза за тяхното изменение към полугодието и края на текущата бюджетна година, като при необходимост определя срокове и стъпки за предприемане на съответни действия.
3. План за финансово оздравяване на общината.Изпълнение на плана.
Чл. 40е. /1/ Планът за финансово оздравяване съдържа:
1. Система от критерии и финансови показатели, определени за наблюдение, с цел постигане на финансова устойчивост и стабилност на общинските финанси:
2. Индикатори за изпълнение, които да оценяват постигането на целеви стойности по показателите за ефективност, вт.ч.: мерки за оптимизиране на структурата и чеслеността на персонала и график за изпълнението им;
3. Управленските, организационните, правните, финансовите, техническите и другите действия за осъществяване на плана, включително мерки за подобряване на събираемостта на местните приходи;
4. Оценка за влиянието на плана върху предоставяните услуги;
5. Други мерки, подходящи за финансовото оздравяване на общината;
/2/ С плана за финансово оздравяване се определят отговорностите на кмета на общината и на общинския съвет за изпълнението на предвидените в него мерки и дейности.
/3/ В случаите, при които общината има просрочени задължения към плана по ал.1 задължително се прилага програма за изплащане на просрочените задължения на общината, която включва :
1. Мерки за приоритизиране и оптимизация на разходите;
2. Мерки за повишаване на събираемостта на приходите;
3. Времеви график за обслужването на просрочените задължения до пълното им изплащане;
/4/ Планът за финансово оздравяване, който предвижда ползването на временен безлихвен заем по чл. 40ж, ал.1, се съгласува предварително с министъра на финансите в рамките на срока за публично обсъждане, определен от общинския съвет. Министърът на финансите може да дава допълнителни указания относно изготвянето и съдържанието на плана.
/5/ След приемането от общинския съвет плана по ал.4 се изпраща на министъра на финансите;
/6/ Кметът на общината всяко тримесечие публикува на интернет страницата на общината информация за изпълнението на плана за финансово оздравяване.
4. Временен безлихвен заем за изпълнение на план за финансово оздравяване
Чл. 40ж. /1/ Министърът на финансите може да отпуска за сметка на централния бюджет временни безлихвени заеми за целите на изпълнение на плана за финансово оздравяване на общини, чийто планове за финансово оздравяване са съобразени със становището на министъра на финансите.
/2/ Временните безлихвени заеми по ал.1 се отпускат при условие, определени от министъра на финансите, със срок за възстановяване, който не може да бъде по дълъг от срока на процедурата за финансово оздравяване, определен от общинския съвет.
/3/ За заемите по ал.1 се прилагат разпоредбите на чл.105 и 106 от ЗПФ.
Чл. 40з. /1/ Кметът на общината докладва на тримесечие на министъра на финансите за изпълнението на плана за финансово оздравяване, за който е отпуснат заем по чл. 40ж.
/2/ При наличие на тенденции за неизпълнение на поставените цели за финансова устойчивост и стабилност на общинските финанси и за трайно подобряване на финансовото състояние на общината, в процедура за финансово оздравяване общинския съвет, единствено след предварително съгласие на министъра на финансите, може да взема решения за получаване на безлихвени заеми, както и решения за поемане на общински дълг чрез сключване на договори за заем, или емитиране на общински ценни книжа и за издаване на общински гаранции при условия и по ред, определени със закон.
/3/ Министърът на финансите изразява становището си по ал.2 в 30 дневен срок от уведомяването му за намерението на общината да поеме дълг.
Чл.40и. В случаите по чл. 40ж, ал.1 Министерството на финансите извършва текущо наблюдение на тримесечие за изпълнение на плана по чл.40е. При отклонение от постигането на целите на плана министъра на финансите може да преустанови отпускането на заема по чл. 40ж., ал.1, когато е предвидено предоставянето му на отделните траншове, след представяне на писмената обосновка от кмета на общината, относно причините за това неизпълнение.
Чл.40к. /1/ По предложение на министъра на финансите с акт на Министерския съвет на общината може да бъде отпусната допълнителна субсидия от централния бюджет за погасяване на заемите по чл.40ж, ал.1, когато се установи трайна тенденция за подобряване на финансовото състояние на общината, като при изпълнение на плана по чл. чл.40 е са постигнати :
1. Намаление на просрочените задължения;
2. Първичен бюджетен излишък за последен отчетен период на общината, който е положителната разлика между приходите, помощите и даренията, разходите и бюджетните взаимоотношения, без да се отчитат разходите за обслужване на дълга на общината;
3. Устойчиво нарастване на собствените общински приходи, като се изключат тези с еднократен характер;
4. Повишена събираемост на собствените приходи;
5. Намаление на административните разходи, без да се отчитат разходи с еднократен характер;
/2/ Искането за допълнителна субсидия се прави от кмета на общината до министъра на финансите не по рано от 6 месеца, след приемането на плана за финансово оздравяване.
/3/ към искането по ал.2 задължително се прилагат доказателства за изпълнението на плана за финансово оздравяване и се предлага размер на допълнителната субсидия. Министърът на финансите може да определи и допълнителни изисквания за предоставяне на информация.
6. Предсрочно прекратяване на процедурата за финансово оздравяване на общината.
Чл.40л. /1/ По предложение на кмета на общината общинският съвет може да прекрати процедурата за финансово оздравяване преди изтичането на нейния срок, ако общината излезе от състояние на финансово затруднение.
/2/ Предложение за предсрочно прекратяване на процедура за финансово оздравяване, която предвижда план за финансово оздравяване чрез финансово подпомагане с безлихвен заем от държавния бюджет се съгласува предварително с министъра на финансите.
Чл.41. /1/ /нова/ Кметът на общината осъществява текущо наблюдение на :
1. Изпълнението на общинския бюджет и общинските сметки за средства от Европейския съюз;
2. Показателите по чл.15 за всички контролирани от общината лица, които поподата в подсектор „Местно управление” и не са разпоредители с бюджет по бюджета на общината, както и динамиката и текущото състояние на техния дълг.
/2/ Кметът на общината представя в общинския съвет информация за изпълнението на бюджета на общината по ал.1, т. 1 за полугодието.
/3/ /Изм.и доп./ /Текстът на чл.41, става ал.3/ Кметът на общината изготвя годишния отчет за изпълнението на бюджета по показателите, по които е приет, придружен с доклад, и го внася в срок до 31 август на следващата бюджетна година за приемане от общинския съвет. В случаите, когато Сметна палата извършва финансов одит на годишния отчет на общината, кметът на общината внася за приемане одитирания отчет.
/4/ Нова/ Кметът на общината информира периодично местната общност за изпълнението на бюджета и сметките за средствата от Европейския съюз по ред, определен от общинския съвет