УТВЪРДИЛ:……………………..
Д-Р ЮКСЕЛ АХМЕД
Кмет на Община Дулово
СЪГЛАСУВАЛ: …………………
ГАБРИЕЛА МИТКОВА
Началник на РУО - Силистра
ОДОБРИЛ:
ОБЩИНСКИ СЪВЕТ – гр. Дулово
Решение № …………………………………………..
ГОДИШЕН ПЛАН
НА
ДЕЙНОСТИТЕ ЗА ПОДКРЕПА ЗА ЛИЧНОСТНО РАЗВИТИЕ
НА ДЕЦАТА И УЧЕНИЦИТЕ В ОБЩИНА ДУЛОВО ЗА 2023 г.
Оперативни цели |
Мярка |
Дейност |
Отговорни институции |
Финансиране |
|
|
|
|
|
По оперативна цел 1: Осигуряване във всяка образователна институция на процес и среда на учене, които премахват в максимална степен пречките пред ученето и създават възможности за развитие и изява на децата и учениците чрез предоставяне на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие.
|
1.1.Навременно идентифициране на нуждата от оценяване на индивидуалните потребности на децата и учениците във всички етапи на образователния процес и прилагане на качествен инструментариум при оценяването.
1.2. Прилагане на формите за обща подкрепа за личностно развитие на ниво образователна институция в разнообразието, пълнотата, взаимното допълване и гъвкавостта, предвидени в нормативната уредба.
|
- Прилагане в образователните институции на инструментариум за установяване на обучителни затруднения и нужда от допълнително обучение, разработен по проекти на МОН по ОП НОИР (BG05M2OP001-2.011-0001 „Подкрепа за успех“, BG05M2ОP001-3.005-0004 „Активно приобщаване към системата на предучилищното образование“). - Прилагане на модели и инструменти за приобщаващо образование, разработени по проект на МОН по ОП НОИР BG05M2OP001-3.018-0001„Подкрепа за приобщаващо образование“ - модел на функционална оценка на индивидуалните потребности на децата и учениците със СОП и с хронични заболявания, във връзка с прилагането на Международната класификация за функционирането на човека, уврежданията и здравето на децата; инструмент за идентифициране на маркери на риск при децата и учениците; инструмент за откриване на дарбите и за определяне на възможности за стимулирането им.
- Дейности по обща подкрепа в детските градини по чл. 13 на Наредба за приобщаващото образование, вкл. и допълнителни обучения по български език.
- Прилагане на общата подкрепа по логопедична работа в училищата и детските градини. - Организиране на обща подкрепа за личностно развитие по чл. 15, т. 6 на Наредба за приобщаващото образование - кариерно ориентиране и консултиране, вкл. и по проект на МОН „Успех за теб“ по програма „Образование“ – 2021-2027, финансирана от ЕС; представяне на учениците и родителите на утвърдения държавен план – прием в VІІІ клас за предстояща учебна година и дейности на приемащите след VІІІ клас училища за представяне на своите профили и специалности от професии; дейности в Часа на класа по проекта на КНСБ „Моето първо работно място“ (за ученици в ХІІ клас).
|
Директори на ДГ и РЦПППО
Директори на ДГ
Директори на училища, ДГ и РЦПППО
Директори на училища и ДГ
Директори на ДГ
Директори на училища
Директори на училища
|
В рамките на бюджета
В рамките на бюджетите
В рамките на бюджета
В рамките на бюджета
В рамките на бюджета
В рамките на бюджета
В рамките на бюджета
|
|
1.3. Организиране в образователните институции на допълнителна подкрепа за личностно развитие на децата и учениците.
|
-Дейности в училищата по проект на МОН „Успех за теб“ по програма „Образование“ – 2021-2027, финансирана от ЕС;
- Взаимодействие и сътрудничество между ЕПЛР в детските градини и училищата с регионалния екип за подкрепа за личностно развитие в РЦПППО в нормативно определените случаи. - Прилагане на различни форми на обучение в училищното образование, за да се посрещнат индивидуалните потребности при всеки отделен случай. - Дейности на Центъра за специална образователна подкрепа по изнесено обучение на деца и ученици, за които не е възможно обучението в образователните институции. - Организиране на необходимите разумни улеснения за участие на учениците със СОП в национални външни оценявания и държавни зрелостни изпити (чл. 109 от Наредба за приобщаващото образование). - Предоставяне на децата на услугата „Личен асистент“ съобразно нормативните възможности. - Дейности за децата със СОП в общинските социални услуги в общността. - Техническа и организационна подготовка и предоставяне на ДПЛР от разстояние в електронна среда, в случай на нужда при прекъсване на присъствените занятия. - Организиране на обучение от разстояние в електронна среда (ОРЕС) за отделни ученици в нормативно предвидените случаи и ред.
|
Директори на училища
Директори на училища и ДГ, РЦПППО
Училища
Училища и ДГ
Училища |
В рамките на бюджетите на училищата и проекта
В рамките на бюджетите на училищата, детските градини и РЦПППО
В рамките на бюджетите на училищата
В рамките на бюджетите на училищата и ДГ
В рамките на бюджета на училищата
|
1.4. Подкрепа на дарбите и талантите на децата и учениците чрез заниманията по интереси и дейности за изява на децата и учениците.
|
|
Училища
Местна комисия за закрила на деца с изявени дарби
|
В рамките на проекта
В рамките на бюджета на местна комисия за закрила на деца с изявени дарби
|
|
|
1.5. Предотвратяване на напускането на училище и ефективно включване на отпаднали ученици в образователната система (дейности по ПМС № 100 ОТ 8 ЮНИ 2018 Г.).
|
|
Екипи по Механизъм за обхват
Ръководства на училища |
В рамките на бюджета
В рамките на бюджета |
Оперативна цел 2: Развитие на компетентностите на педагогическите специалисти за ефективно посрещане на разнообразието от индивидуални потребности на всички деца и ученици и за прилагане на иновации.
|
2.1. Осигуряване на необходимите специалисти в училищата и детските градини за предоставянето на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие.
2.2. Квалификацията и методическа подкрепа на педагогическите и непедагогическите специалисти за придобиване и усъвършенстване на компетентностите за идентифициране на потребностите и ефективно предоставяне на индивидуализирана обща и допълнителна подкрепа и развитие на иновации.
|
|
Ръководства на училища и ДГ
Ръководства на училища и ДГ
Учебни заведения
Училища, ДГ, РЦПППО
Училища, ДГ, проекти
РУО – Силистра
РЦПППО
|
В рамките на бюджета на училища и ДГ, както и по проект
В рамките на бюджета на училища и ДГ, както и по проект
В рамките на бюджетите на учебните заведения и НП
В рамките на бюджетите
В рамките на бюджетите и по проекти
В рамките на бюджета
|
Оперативна цел 3: Подобряване на материалните условия и достъпност на средата за обучение на деца и ученици със специални образователни потребности и с изявени дарби в институциите в системата на предучилищното и училищно образование.
|
3.1. Подобряване на достъпността на архитектурната среда в образователните институции като част от осигуряването на подкрепяща среда.
|
- Изграждане (с целево финансиране) на адаптирани санитарни възли в детските градини, училищата и ЦПЛР за децата със СОП. - Продължаване изграждането и адаптиране на детски площадки и съоръжения за игра в училищата и детските градини за деца с увреждания.
|
Ръководства на ДГ и училища
Ръководства на ДГ и училища |
Целево финансиране
Целево финансиране |
|
3.2. Подобряване на специализираната подкрепяща среда в образователните институции, съобразно нормативните изисквания на чл. 104 (4) от Наредба за приобщаващото образование).
3.3. Подобряване на условията в образователните институции за работа с децата и учениците с изявени дарби.
3.4. Подобряване на материалната база за обща подкрепа
|
- Подобряване на МТБ на кабинетите за ресурсно подпомагане в училищата и детските градини и обогатяване на дидактичните материали, вкл. и чрез проекти. - Организиране на работни и игрови кътове за индивидуална работа, както и кътове за почивка в класната стая или в стаята на групата, където заниманията и почивките се осигуряват с подкрепата на ресурсен учител или на помощник на учителя в помощ на децата и учениците със сензорно- интегративна дисфункция, комуникативни нарушения, разстройство от аутистичния спектър или други състояния, изискващи такава организация на пространството в класната стая в училището или в стаята на групата в детската градина. - Осигуряване на техника за работа с невербални деца и ученици и деца с множество увреждания. - Оборудване и ефективно използване на специализирани кабинети. - Осигуряване достъп на деца със сензорно – интегративна дисфункция, от аутистичния спектър, с емоционални проблеми до специализирани зали за терапия
Подобряване на материалните условия и обезпечеността с материали в образователните институции за заниманията по интереси.
|
Ръководства на ДГ и училища
Ръководства на ДГ и училища
Ръководства на ДГ и училища
Ръководства на ДГ и училища |
В рамките на бюджета на училища и ДГ, средства по проект
В рамките на бюджета на училища и ДГ
В рамките на бюджета на училища и ДГ, средства по НП и проекти
В рамките на бюджета на училища и ДГ, средства по НП и проекти
|
Оперативна цел 4: Подобряване на взаимодействието между участниците в образователния процес (деца и ученици, педагогически специалисти и родители) и между институциите за осигуряване на най-добрия интерес на детето и ученика.
|
4.1.Поддържане на работещи практики за изпълнение на нормативните изисквания за уведомяване на отделите за закрила на детето от страна на училищата и детските градини.
|
Училищата развиват училищни политики за повишаване на информираността на родителите, вкл. и за случаите, в които директорите са задължени да информират дирекция „Социално подпомагане“ или органите по закрила на детето – чрез училищния правилник, сайта на училището, Обществения съвет, родителски срещи, консултации. - Училищата развиват разнообразни форми на контакт с родителите, за да осигурят пълна информираност за правата им и за задълженията в процеса на приобщаващото образование. - Дейности за осигуряване на достъп до информация за правата и задълженията на децата и учениците, за предлаганите дейности и програми за обучение в институциите в системата на предучилищното и училищното образование и представянето им в достъпен формат като част от условията за равен достъп до образование (чл. 105 на Наредба за приобщаващото образование).
|
Ръководства на училища |
В рамките на бюджета на училища |
4.2. Регулярна и ефективна работа на образователните институции с родителите на деца и ученици с обучителни трудности, СОП и с изявени дарби.
4.3. Сътрудничество между всички компетентни институции за работата с децата в риск (вкл. и риск от отпадане от училище) и за предотвратяване и ефективна реакция при тежки нарушения на дисциплината и прояви на агресия и тормоз от и спрямо деца и ученици.
|
- Информиране на родителите за възможностите за продължаване на образованието или за придобиване на професионална квалификация на учениците със СОП след VII и X клас и съвместен избор на най-благоприятна възможност за образование.
- Училищата и детските градини разработват, според своята специфика и прилагат дейности по превенция и интервенция въз основа на Механизма за противодействие на училищния тормоз между децата и учениците в училище и на алгоритъма за неговото прилагане, утвърден от министъра на образованието и науката.
|
Ръководства на училища, ДГ, община Дулово
Ръководства на училища, ДГ, община Дулово
Ръководства на училища
Ръководства на училища |
В рамките на бюджета на учебните заведения и проекта
В рамките на бюджетите на училищата
|
|
Оперативна цел 5: Повишаване на обществената информираност и чувствителност относно целите и принципите на приобщаващото образование.
|
5.1.Дейности, насочени към местната общественост, за преодоляване на непознаването и предразсъдъците, за повишаване на информираността и чувствителността към децата и учениците със специални образователни потребности.
|
|
Ръководства на училища, ДГ, Община Дулово и НПО
Ръководства на училища, ДГ, Община Дулово
|
В рамките на бюджета на Община Дулово и учебните заведения
В рамките на бюджета на Община Дулово и учебните заведения
|
5.2. Сътрудничество с граждански организации в различни аспекти на приобщаващото образование.
|
- Осигуряване на възможност неправителствени организации предоставящи услуги и дейности за хора с увреждания да представят своята дейност;
|
Ръководства на училища, ДГ, Община Дулово, НПО
Община Дулово, неправителствени организации |
В рамките на бюджета на училища, ДГ, НПО
В рамките на бюджета Община Дулово, неправителствени организации |